הרמב"ם – אב הנטורופתיה

אני נטורופטית מאז שנת 2000, למדתי בבתי ספר לרפואה טבעית מהטובים בארץ וצברתי שנות ניסיון. למה אני מספרת לכם את כל זה… רק בכדי להדגיש את הרקע ממנו אני באה ולספר על גדולתו של רבי משה בן מימון (הרמב"ם) כאב הנטורופתים, כרופא ופילוסוף.

הרמב"ם הוא המורה שלי בהא הידיעה! ולא שחס וחלילה אני מזלזלת במורים הנפלאים שליוו אותי במהלך השנים, אבל בשביל לסבר את האוזן, מה שלמדתי ב4 שנים, הוא כותב בפרק אחד בספר שלו מתוך 10 שהוא כתב!!
הוא כל כך הקדים את זמנו בכל הקשור לרפואה מונעת, צמחי מרפא ותזונה נכונה שמתחילה באיך ומתי לאכול ולא רק ב"מה" לאכול.

אז אני מקדישה את מאמר זה למורה שלי האהוב ואני יותר מאשמח לשתף כמה שיותר אנשים יקרים מחכמתו.

נתחיל בעקרון פשוט של הרמב"ם – עקרון "שביל הזהב": רבי משה בן מימון מדריך אותנו להמנע מקיצוניות בכל השטחים כולל באכילה, שתייה וברפואה.

"לעולם לא יאכל אדם אלא כאשר הוא רעב" (הלכות דעות ד,א)
כמה פשוט, ככה קשה! אבל כמה נכון אם אנו מעוניינים בבריאות מיטיבה! בכוח, חיוניות, מרץ וצלילות דעת
אחד מיסודות הרמב"ם הינו שחובתו של האדם לדאוג לבריאותו בטרם יחלה. והוא מדריך אותנו איך עושים זאת.

"לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו אלא יפחית כמו רביע משביעותו" (הלכות דעות ד,ב) – זאת אומרת שבזמן האוכל לא לאכול יותר משהגוף דורש, לא לאכול בפזיזות, בהסח הדעת. להמנע מלהכניס לגוף מאכלים מזיקים, לא "לחטוף", חטיפים.. הוא מוסיף על זה בצורה ברורה מאוד ונחרצת האודו אומר "ואכילה גסה לגוף כל אדם, כמו סם המוות והוא עקב כל החלאים"

הרמב"ם מסביר לנו מה הדרך הנכונה לאכול ואומר כך: "לעולם כשיאכל אדם ישב במקומו ולא יהלך, ולא ירכב, ולא ייגע ולא יזעזע גופו ולא יטייל עד שיתעכל המזון שבמעיו" (הלכות דעות ד,ג). צריך לשים את הדעת לא רק בטיב האוכל הנכנס לגופנו אלא קודם כל בצורה ובתנאים האסטטים, איך אנחנו אוכלים ובאיזה מצב רוח. לפנות זמן ולכבד את הארוחה, לאכול בנחת. לאפשר לעצמינו בריאות.

אדם שמפריז באכילת בשר, ביצים, גבינות ומאכלים העשירים בחלבונים, צובר במעיים ובקיבתו חיידקים הנדבקים לדפנות איברי העיכול. רקבון של חיידקים אלא נספגים בדם ומרעילים את הגוף והאיברים. לעומת זה, פירות טריים וירקות טריים, בכוחם להמית חיידקים אלה ולמנוע הרעלת הגוף. זאת אומרת שכל אוהבי ה"בשר" שם, טוב שיאכלו הרבה ירקות ופירות טריים במהלך היום שלהם.

ללא ספק אפשר להמשיך ולהעמיק בתורתו וזו רק טעימה אנינה של הרמב"ם, ואפילו נזכה לקיים חוקים פשוטים אלה, וכבר מובטח לנו הרחקה מהחולי ואריכות ימים. השם יזכה אותנו בדעת איתנה וצלולה לשמור על גופנו ונפשנו ולחיות גן עדן עוד בעולם הזה. אמן

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.

חיפוש לפי קטגוריה

פוסטים אחרונים

תמונות

התחל צ'אט